język: PolskiEnglish

PODSTAWY AERODYNAMIKI POJAZDÓW

WydawnictwoWydawnictwo WKŁ

AutorJanusz Piechna

ISBN83-206-1366-3

Liczba stron432

FormatB5

Językpolski


Produkt archiwalny
Ilość :
opis
produktu
spis
treści
produkty
pokrewne
zakupione
razem
zapytaj
o produkt
opinie
o produkcie

PODSTAWY AERODYNAMIKI POJAZDÓW

Podręcznik akademicki z zakresu aerodynamiki samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów, motocykli i pociągów. Podstawy teoretyczne aerodynamiki przepływów, ze szczególnym uwzględnieniem ruchu bryły w pobliżu ziemi, sił i momentów działających na pojazd w ruchu. Wpływ sił aerodynamicznych na konstrukcję, właściwości ruchowe i osiągi pojazdów.

Kup Teraz! Książka i podręcznik na temat aerodynamiki pojazdów - polecamy!

Spis treści:

Od Autora

1. Wstęp.

2. Historia rozwoju aerodynamiki pojazdów
2.1. Uwagi ogólne
2.2. Wiodące konstrukcje w historii samochodów osobowych
2.3. Wiodące konstrukcje w historii samochodów wyścigowych
2.4. Historia aerodynamicznych badań pojazdów w Polsce

3. Podstawowe wiadomości o przepływach
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Równanie Bernoulliego
3.3. Warstwa przyścienna
3.4. Wiry

4. Siły i momenty działające na pojazd
4.1. Układ odniesienia
4.2. Opór aerodynamiczny
4.3. Opór indukowany
4.4. Siła nośna
4.5. Opory dodatkowe
4.6. Możliwości zmniejszenia oporów aerodynamicznych
4.7. Podstawowe formy geometryczne i struktury opływu nadwozi

5. Wpływ zjawisk aerodynamicznych na ekonomiczność, osiągi i prowadzenie pojazdów
5.1. Zużycie paliwa, moc i opory ruchu
5.2. Opór techniczny opon
5.3. Obciążenie opony

6. Aerodynamika samochodów osobowych
6.1. Nadwozia trójbryłowe
6.2. Nadwozia dwubryłowe
6.3. Nadwozia jednobryłowe
6.4. Nadwozia otwarte
6.5. Kształtowanie spodniej części nadwozia

7. Aerodynamika samochodów użytkowych
7.1. Czynniki ekonomiczne
7.2. Historia rozwoju form pojazdów użytkowych
7.3. Samochody dostawcze
7.4. Pojazdy rolnicze
7.5. Samochody ciężarowe
7.6. Autobusy

8. Aerodynamika samochodów wyścigowych i innych pojazdów o wysokich osiągach
8.1. Pojazdy z odkrytymi kołami
8.2. Wytwarzanie aerodynamicznej siły docisku
8.3. Efekt przyziemny
8.4. Samochody z zakrytymi kołami
8.5. Samochody prototypowe
8.6. Dopasowanie charakterystyki pojazdu do typu toru
8.7. Samochody sportowe
8.8. Siła docisku a bezpieczeństwo
8.9. Podsumowanie

9. Aerodynamika motocykli

10. Aerodynamika pojazdów szynowych

11. Pojazdy studialne

12. Elementy dodatkowe montowane do nadwozia
12.1. Spoilery
12.2. Nakładki przedłużające
12.3. Szczątkowe płaty
12.4. Dodatkowe wloty

13. Wpływ sił aerodynamicznych na własności dynamiczne pojazdów
13.1. Uwagi ogólne
13.2. Stateczność kierunkowa
13.3. Niestabilność podłużna
13.4. Maksymalna prędkość pokonywania zakrętów
13.5. Rozpędzenie
13.6. Hamowanie na prostej
13.7. Hamowanie na zakręcie
13.8. Wpływ bocznego wiatru na zachowanie się samochodu
13.9. Ruchome elementy aerodynamiczne
13.10. Pojazdy na drodze i torze

14. Wpływ aerodynamiki na widoczność drogi i samochodu
14.1. Osiadanie zabrudzeń
14.2. Ruch wody podczas jazdy w deszczu
14.3. Światła drogowe i pozycyjne

15. Przepływy wewnętrzne
15.1. Odświeżanie powietrza
15.2. Wloty i wyloty powietrza do wentylacji
15.3. Ogrzewanie
15.4. Chłodzenie przez nawiew
15.5. Wilgotność
15.6. Klimatyzacja

16. Aerodynamika i hałas
16.1. Widmo dźwięku
16.2. Hałas odczuwalny przez przechodniów
16.3. Problemy hałasu wewnętrznego
16.4. Mechanizm hałasu aerodynamicznego
16.5. Hałas warstwy przyściennej
16.6. Tony ostrzowe
16.7. Tony dyskretne wywołane występowaniem ścieżki wirowej
16.8. Hałas spowodowany nieszczelnością
16.9. Hałas wywołany opływem wnęki
16.10. Infradźwięki
16.11. Akustyka wnętrza pojazdu

17. Wpływ aerodynamiki na układ chłodzenia silnika i pracę urządzeń dodatkowych
17.1. Układ chłodzenia silnika
17.2. Układy dolotowe silnika
17.3. Doładowanie silników
17.4. Układy wylotowe silników

18. Badania w tunelach aerodynamicznych
18.1. Typ tuneli aerodynamicznych
18.2. Metody symulacji wpływu ziemi
18.3. Sposób mocowania modelu
18.4. Jakość strumienia w przestrzeni pomiarowej
18.5. Poprawki tunelowe

19. Metody badań
19.1. Pomiar sił aerodynamicznych
19.2. Wizualizacja przepływu
19.3. Pomiary rozkładów ciśnień
19.4. Pomiary lokalnych prędkości przepływu

20. Symulacje numeryczne
20.1. Uwagi ogólne
20.2. Metody stosowane w obliczeniach opływu samochodu
20.3. Pakiety programów do ogólnych zastosowań
20.4. Problemy występujące w obliczeniach
20.5. Ocena zgodności z doświadczeniem
20.6. Porównanie kosztów obliczeń i badań tunelowych

Załącznik
Wartości współczynników oporu i powierzchni czołowej wybranych modeli samochodów.

Literatura.
Dodaj Komentarz
Ocena: 1 10
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator